Home Onze school

Onze school

Bij basisschool Sint Jozef geven wij les op basis van onze 3 kernwaarden: Ontmoeten, Ontwikkelen, Ontplooien. Ontplooien en ontwikkelen start vanuit de ontmoeting. Ontmoeten in een professioneel, warm en vriendelijk klimaat waarin iedereen elkaar echt ziet. De samenwerking tussen kinderen en leerkrachten en de samenwerking met ouders en omgeving zijn belangrijke pijlers in onze school. We bouwen met elkaar aan een positieve vertrouwensrelatie die leidt tot wederzijds begrip en elk kind de ruimte biedt om zijn talenten te ontplooien. Als school is het ons doel om vanuit een positieve relatie de taal-, reken-, en burgerschapsvaardigheden optimaal te ontwikkelen. Het aanbrengen van een rijke, algemene kennisbasis zien wij eveneens als een belangrijke opdracht. Door het realiseren van duidelijke instructies en heldere en eenduidige leerdoelen stimuleren we al onze kinderen het beste uit zichzelf te halen. Met goed onderwijs, vanuit hoge en positieve verwachtingen, zorgen we ervoor dat de onze kinderen zich maximaal ontwikkelen.

Visie op onderwijs
Op onze school hebben we hoge, positieve en reële verwachtingen van leerlingen. We streven naar het optimaal benutten van het leerpotentieel van elk kind. De leerkracht doet ertoe en kent zijn of haar leerlingen, deze instrueert en begeleidt en heeft zicht op het leer- en ontwikkelproces. Het onderwijsproces vindt plaats door eenduidige en onderbouwde kennisoverdracht met mogelijkheden tot het maken van eigen keuzes en het verkennen van eigen talenten. Daarmee groeit de leerling tot een autonome deelnemer aan de maatschappij.

Visie op leren
Een veilig pedagogisch klimaat is een voorwaarde om te komen tot leren. Hierbij zijn hoge, positieve en reële verwachtingen essentieel. Succeservaringen dragen bij aan de intrinsieke motivatie van leerlingen. De leerkracht heeft zicht op de zone van naaste ontwikkeling van zijn leerlingen. Van beginner tot expert betekent dat onderwijsinhoud eerst aangeboden wordt voordat de leerling het zelf kan toepassen. Kinderen leren door het actief ophalen van voorkennis, kwalitatief hoge en eenduidige instructie en gespreid leren. Leren moet leiden tot verankering van kennis, vaardigheden en houding.

Visie op de rol van de leerkracht
De leerkracht ziet alle leerlingen. Het start vanuit de relatie door contact te maken en het positieve gedrag te benadrukken. De kerntaken van de leraar zijn het overbrengen van de kennis en het aanleren van vaardigheden en houding. De leerkracht heeft vanuit zijn brede opdracht meerdere rollen die op basis van de leerdoelen en naar behoeften van de leerlingen worden ingezet. De leerkracht handelt vanuit verbondenheid, competentie en autonomie waarbij onze gezamenlijke visie leidend is. De leerkracht is zich ervan bewust dat hij een voorbeeldfunctie heeft.

Ontmoeten

Relatie Wederzijds begrip Elkaar zien Vertrouwen Veiligheid Verbondenheid Betrokkenheid Communicatie

Ontwikkelen

Kennisbasis/ overdracht Plezier in het leren Talenten Vaardigheden Duidelijke instructie Eenduidige leerdoelen Hoge en positieve verwachtingen

Ontplooien

Talent ontdekken en ontwikkelen Tot bloei komen Competentie Sociale veiligheid Zelfvertrouwen Eerlijkheid Autonomie

Wij zoeken collega’s

Wij zoeken collega’s die écht het verschil willen maken.
Wij bieden jou werkplezier, tijd voor zelfontwikkeling en een plek in een hecht team